Vive to owoc pracy dwóch bardzo popularnych firm technologicznych jakimi są HTC oraz Valve. Ich współpraca zaowocowała powstaniem jednego z najbardziej doskonałych narzędzi do doświadczania wirtualnej rzeczywistości, jakim są gogle HTC Vive.

HTC odpowiada tu za hardware, a Valve za software, czyli platformę SteamVR stworzoną z myślą, by przenieść wszystkie najlepsze i najbardziej interesujące funkcje platformy Steam do trybu VR.

gogle htc vivekontroler do vive

HTC Vive – co oferują ?

Czym chwali się HTC ?

  1. Mieszanie świata wirtualnego z rzeczywistym, dzięki kamerce, ulokowanej na przodzie gogli.
    Co to oznacza w praktyce ? Głownie chodzi o to, że po założeniu gogli nie jesteśmy ograniczeni tylko do obrazu wirtualnego świata. Kamerka przekazuje obraz z otoczenia, w którym się znajdujemy, na ten obraz nakładane są jakieś wirtualne elementy, i w ten sposób nasza rzeczywistość jest „rozszerzana”.
    Przykład: zakładamy gogle, znajdujemy się w salonie, patrzymy na ścianę i dzięki rozszerzonej rzeczywistości, to co widzimy to nie tylko kawałek lepiej lub gorzej pomalowanej ściany, a ogromny 100 calowy telewizor, wirtualnie „przeniesiony” do salonu.
  2. Wysoki komfort użytkowania gogli, dzięki dopasowywanym opaskom na głowę, które stabilnie utrzymają gogle przy twarzy, nie powodując nieprzyjemnego ucisku mogącego wpłynąć na przyjemność używania urządzenia.
    Przy wadze 555 g, odpowiednio dopasowane opaski są tak samo ważne jak optyka i kontent. Jeśli te pół kilograma uciskało by nam nos przez chociażby 20 min. odechciałoby nam się VR-owania, dlatego warto zwrócić uwagę na to, że w Vivie komfort użytkowania również został potraktowany priorytetowo.
  3. Duże pole widzenia / FOV (ok. 110 stopni) uzyskane dzięki dopracowanej konstrukcji oraz zastosowanym (dużym) soczewkom Fresnela.
    FOV to pole widzianego obrazu przez soczewki. Im większe tym lepiej. Idealne byłoby FOV odpowiadające polu widzenia naszego oka, ale 110 stopni to również bardzo dobry wynik. Można zapomnieć, że patrzymy tylko na ekran przed naszymi oczami, a nie na to co rzeczywiście znajduję się wokół nas.
  4. Niezwykle precyzyjne śledzenie ruchu naszej głowy, zagwarantowane dzięki 32 czujnikom umieszczonym na goglach.
    Im precyzyjniejsze śledzenie tym mniejsza choroba VR i lepsze doznania. Chodzi o to by w jak największym stopniu oszukać nasz umysł i dać mu sygnał jak najlepiej imitujące sygnały z naszego otoczenia.
    Jeśli poruszymy głową o pare cm to właśnie o tyle samo ma się przesunąć obraz na ekranie w goglach 🙂 Im lepsze czujniki tym precyzyjniej przesuwać się będzie obraz w stosunku do ruchu naszej głowy.
  5. Wysoka jakość obrazu – 2160×1200 px oraz częstotliwość odświeżania 90 Hz mają zagwarantować komfort naszym oczom.
    Lepsza rozdzielczość to mniejsza „pikseloza”. Wysoka rozdzielczość (przy odpowiednio dobranej optyce) gwarantuje czysty obraz. Częstotliwość odświeżania będzie wpływała w znacznej mierze na nasze samopoczucie. Przy niskiej częstotliwości odświeżania nasz błędnik mógłby „szaleć”. Mózg wyłapał by, że coś jest nie tak, a w efekcie czego mogłyby się pojawić nudności.
    Gdyby częstotliwość była za niska to gdy obrócili byśmy głową obraz dopiero po chwili zaczął by podążać za naszym ruchem.
    90 Hz to stosunkowo dobra wartość 😉
  6. Wyprofilowana wyściółka / guma zapewnia wygodne użytkowanie oraz możliwość używania gogli w okularach korekcyjnych.
    Dobre wyprofilowanie wpływa na komfort, a to na chęć przebywania z VR. Natomiast możliwość używania gogli w okularach korekcyjnych jest konieczna ponieważ  gogle same w sobie nie posiadają regulacji optyki pod różne wady wzroku.

Powyższe cechy konstrukcyjne są bardzo ważne, ale to co na ten moment wyróżnia HTC Vive to kontrolery oraz stacje bazowe zapewniające precyzyjne analizowania ruchów ciała w 360 stopniach.

Kontrolery dostarczane przez Vive są bardzo czułe i intuicyjne, na ten moment oczywiście to najlepsze rozwiązanie na rynku, bo Oculus jeszcze nie wypuścił oficjalnie kontrolerów do swoich gogli. Co prawda Oculus Touch ma ukazać się już niebawem, ale aktualnie to Vive wyróżnia się tym, że posiada zestaw dedykowanych kontrolerów.

kontroler htc

Stacja bazowa

Dwie stacje bazowe dołączane do zestawu wraz z goglami tworzą tzw. obszar roboczy VR. Odpowiednio rozmieszczone (w narożnikach pokoju) analizują ruchy na obszarze 4,6×4,6 m. Stacje wysyłają wiązki światła, które przechwytywane są przez czujniki na goglach i kontrolerach, dzięki tym sygnałom wiadomo, w którym miejscu naszego pokoju się znajdujemy i w jaki sposób poruszamy naszymi dłońmi lub głową. W obszarze roboczym stacji bazowych może znajdować się dowolna liczba osób.

dwie stacje bazowe htc obszar roboczy vr

Istota działania SteamVR Lighthouse opiera się na tzw. „stacjach bazowych”, wyglądem przypominającymi niewielkie głośniki. Umieszczone w rogach pokoju tworzą obszar o powierzchni do 4,5 x 4,5 metrów, w którym poruszać się może dowolna grupa osób. Gogle VR i bezprzewodowe kontrolery, które również należą do projektu, szukają długości fal światła, by określić gdzie się znajdują w trójwymiarowej przestrzeni oraz względem siebie. Zarówno gogle jak i kontrolery posiadają osadzone w obudowach czujniki wykrywające światło wychodzące z baz.

Dlaczego kontrolery są takie ważne ?

Gdy kupujemy sprzęt za parę tysięcy złotych to możemy oczekiwać czegoś więcej niż poruszania głową. Gogle z tej półki cenowej muszą wyróżnić się czymś więcej niż porządną optyką i komfortowym użytkowaniem.

Dedykowane kontrolery HTC dają zupełnie nowy poziom zanurzenia w VR. Dzięki nim interakcja wirtualnym świecie staje się dużo lepsza, gdy możemy coś podnieść, rzucić tym czy też podać komuś. Możemy poczuć się jakbyśmy faktycznie używali pędzla w aplikacji Tiltbrush, strzelali pistoletem w jakiejś grze itp. Do bardzo istotne ponieważ znacząco urozmaica przeżycia wirtualnego świata.

Specyfikacja

Platforma:PC, SteamVR
Waga:555 g
Rozdzielczość:2160×1200
Częstotliwość odświeżania obrazu:90Hz
Maksymalny obszar roboczy:4,6 x 4,6 m (min. 1,5 x 2 m)
Dodatki:oddzielne słuchawki
Zestaw HTC Vive zawiera:gogle, 2 sensory ruchu, 2 bezprzewodowe kontrolery
Wymagania sprzętowe:NVIDIA GTX 970/ AMD R9 290, Intel i5-4590/AMD FX 8350,
4GB+ RAM, wyjście wideo: HDMI 1.4 or DisplayPort 1.2, 1 port USB 2.0
Premiera:Kwiecień 2016 r.

 

Gogle HTC można zamówić bezpośrednio przez Oficjalną stronę htcvive.com ich cena to 899 euro + wysyłka.

Jeśli nie jesteś pewien czy Twój PC udźwignie gry i aplikacje VR, możesz go przetestować go pod tym linkiem: STEAM VR.

Bezpośredni konkurent Oculus Rift’a oraz PlaystationVR. O których napiszemy już niebawem 😉

Artykuł Gogle HTC Vive – co musisz o nich wiedzieć ? pochodzi z serwisu happyVR.