Wybierz Strona

FACEBOOK CONNECT 2021

PODSUMOWANIE KONFERENCJI

Przedstawiamy krótkie podsumowanie minionej konferencji Facebook Connect. Zmiana nazwy firmy i urządzeń, zapowiedzi nowych headsetów, aktualizacje i zajawki gier, które pojawią się w bibliotekach Mety – tak, od wczoraj Facebook, Instagram i i nne podgrupy giganta mają firmę-matkę Metę. Żegnamy powoli Oculusa, przygotowujemy się na Metaverse i sprzęty, które dźwigną takie ambitny projekt.

FACEBOOK ZMIENIA NAZWĘ NA META

Platforma mediów społecznościowych Facebook zachowa swoją nazwę, podobnie jak inne usługi firmy i aplikacje, podczas gdy Meta stanie się oficjalną nazwą dla firmy matki, która nadzoruje Facebook, Instagram, Facebook Reality Labs i wszystkie inne podgrupy.

OCULUS QUEST STAJE SIĘ META QUESTEM

Obecny wiceprezes działu VR/AR i nadchodzący CTO Meta Andrew Bosworth ogłosił, że marka Oculus zostanie wycofana z istniejących i przyszłych wersji sprzętu. Marka Oculus będzie nadal obecna w niektórych działach oprogramowania, ale w większości przypadków Oculus przestanie istnieć. Oznacza to również, że Oculus Quest 2 zostanie przemianowany w przyszłym roku na Meta Quest 2.

QUEST WOLNY OD KONTA NA FACEBOOKU

Nie znamy jeszcze dokładnej daty ani wielu szczegółów, ale Meta pozbywa się obowiązkowego logowania przez Facebooka dla headsetów Quest. Zmiana jest dokonywana w świetle opinii społeczności i będzie dostępna gdzieś w przyszłym roku.

CAMBRIA - NOWY HEADSET OCULUSA (METY)

Po miesiącach spekulacji na temat modelu Pro, nowy headset Oculus o nazwie kodowej Project Cambria został ujawniony podczas Facebook Connect. Mark Zuckerberg opisał go jako „wyższą półkę cenową” z nowymi funkcjami i ulepszoną specyfikacją, i powiedział, że nie zastąpi kosztującego 299 dolarów Quest 2.

Jak zasugerował Mark Zuckerberg i ustalenia firmware wcześniej w tym roku, Cambria będzie zawierać śledzenie gałek ocznych i twarzy do jeszcze lepszego odzwierciedlenia awatarów w social VR. Będzie również posiadać wysokiej rozdzielczości passthrough w kolorze dla doświadczeń mieszanej rzeczywistości. Soczewki Pancake zamiast soczewek Fresnela pozwolą na osiągnięcie bardziej kompaktowej formy niż poprzednie gogle Oculusa.

PROJECT NAZARE - PIERWSZY W PEŁNI ROZWINIĘTE AR

Meta ujawniła nazwę kodową swojej pierwszej pary konsumenckich okularów AR – Project Nazare. Film demonstracyjny pozwolił nam zobaczyć odrobinę tego, co otrzymamy, ale okulary są jeszcze kilka lat od premiery.

Film demonstracyjny Nazare pokazał kilka znajomych doświadczeń AR, takich jak komunikacja z przyjaciółmi w wirtualnych oknach, a nawet gra multiplayer z awatarami pojawiającymi się w salonie użytkownika. Nie pokazano jednak jeszcze rzeczywistego zdjęcia samego sprzętu.

APLIKACJE 2D

Meta (dawniej Facebook) rozszerza obsługę aplikacji 2D na Quest – aplikacje takie jak Instagram, Dropbox i Slack będą wkrótce dostępne do pobrania w Oculus Store.
Zapowiedziane podczas dzisiejszego Connect, aplikacje 2D dla Quest będą korzystać z nowego frameworka opartego na standardzie PWA (progressive web app).

Meta twierdzi, że te aplikacje panelu 2D wykorzystują nowy framework oparty na standardzie branżowym Progressive Web App (PWA), który sprawi, że Home po raz pierwszy stanie się platformą deweloperską i pozwoli aplikacji „mieć wygląd i poczucie natywnej aplikacji i uzyskać dostęp do funkcji odkrywania i dystrybucji na platformie Oculus.”

NAPRAWIONA CHMURA

Zepsuty system przechowywania plików zapisu w chmurze Quest został zastąpiony nową usługą o nazwie Cloud Backup, która będzie domyślnie włączona dla wszystkich aplikacji.

AWATARY W UNITY

Programiści Unity będą mogli zintegrować nowe Oculus Avatars 2.0 od grudnia, a wsparcie dla Unreal Engine pojawi się w przyszłym roku.

MR W APLIKACJACH QUEST STORE

Po udostępnieniu eksperymentalnego API, deweloperzy Quest będą mogli wkrótce wysyłać aplikacje lub aktualizacje, które wykorzystują funkcjonalność mieszanej rzeczywistości w Quest, począwszy od następnej wersji SDK. Dodawanych jest również więcej funkcji, aby stworzyć to, co Meta nazywa Insight SDK.

ROZPOZNAWANIE MOWY, KLAWIATURY I BIBLIOTEKA INTERAKCJI DŁONI

Kolejna wersja SDK da programistom Quest dostęp do funkcji rozpoznawania mowy, natomiast na przyszły rok planowane jest wsparcie dla śledzonej klawiatury oraz biblioteki interakcji dłoni Unity.

Nazywane Voice SDK Experimental, rozpoznawanie mowy będzie zasilane przez Wit.ai, firmę zajmującą się interfejsami głosowymi, którą Facebook nabył w 2015 roku. Firma twierdzi, że umożliwi to wyszukiwanie treści w aplikacji i „voice driven gameplay”, takich jak werbalne zaklęcia magiczne lub rozmowy z wirtualną postacią.

Obsługa śledzonej klawiatury pojawi się w przyszłym roku. Oculus Quest już obsługuje śledzoną klawiaturę – konkretnie model Logitech K830 Bluetooth – ale obecnie działa tylko w Oculus Home, dla aplikacji 2D, takich jak Oculus Browser. Umożliwienie deweloperom wprowadzenia śledzonej klawiatury do ich aplikacji mogłoby otworzyć nowe przypadki użycia. W międzyczasie firma Immersed zbudowała swój własny, ręczny system do wyświetlania klawiatury w VR.

Dodanie interakcji ręcznych, takich jak chwytanie i popychanie, jest nadal wyzwaniem w rozwoju VR. Choć istnieje wiele dostępnych frameworków interakcji, każdy z nich ma swoje wady, a niektóre wymagają importowania ciężkiej biblioteki, której deweloperzy mogą nie potrzebować. Facebook mówi, że jego Interaction SDK Experimental Unity biblioteki, zaplanowane na przyszły rok, „mogą być używane razem, niezależnie, a nawet zintegrowane z innymi frameworkami interakcji”.

HORIZON WORKROOMS DA MOŻLIWOŚĆ PERSONALIZACJI OTOCZENIA

Horizon Workrooms ma się rozwijać, oferując użytkownikom możliwość personalizacji pomieszczeń oraz dodawania własnych logotypów i grafik. 

Te nowe funkcje pozwolą użytkownikom na dodanie kilku osobistych akcentów do pomieszczeń roboczych, w tym grafiki z logo na ścianie i niestandardowych plakatów. Użytkownicy będą mogli również przełączać się pomiędzy szerszą gamą środowisk.

Aktualizacji można spodziewać się najprawdopodobniej w drugiej połowie przyszłego roku.

NOWE ŚRODOWISKO - BIURO

Istnieje również nowe środowisko domowe skoncentrowane na pracy, zaprojektowane do użytku z aplikacjami panelu 2D i biurkiem jako wirtualnym biurem. W przeciwieństwie do Horizon Workrooms, które zostało zaprojektowane jako miejsce wspólnych spotkań i pracy zespołowej, to środowisko jest po prostu estetyczną zmianą środowiska domowego zoptymalizowanego pod kątem aplikacji 2D i wielozadaniowości – zasadniczo jest to obszar do pracy nad czymś w pojedynkę.

BLADE & SORCERY: NOMAD

Hit VR firmy Warp Frog, Blade And Sorcery, pojawi się w Oculus Quest 2 w przyszłym miesiącu. Napędzany fizyką symulator walki VR pojawi się na platformie Oculus Quest 4 listopada za 19,99 dolarów jako osobna, samodzielna wersja Blade & Sorcery: Nomad. Gra nadal posiada tryb piaskownicy, w którym można eksperymentować z walką wręcz i magią w zabawny i często bardzo brutalny sposób. Blade And Sorcery było jedną z pierwszych gier, które naprawdę badały, jak może wyglądać walka w VR oparta na fizyce, i dzięki temu wciąż jest bardzo popularną grą na SteamVR. Zobaczcie zwiastun wersji Quest 2 poniżej.

Nomad będzie zawierał również nowy tryb Dungeons, który został niedawno dodany do wersji wczesnego dostępu gry na PC jako część darmowej aktualizacji. Jest to bardziej liniowy tryb, w którym odwiedzasz losowo wybrane pomieszczenia i eliminujesz wrogów. Obecnie tryb ten znajduje się w początkowej fazie rozwoju na PC, a więcej opcji zostanie dodanych w przyszłych aktualizacjach.

BEAT SABER I 100 MILIONÓW

Meta ogłosiła, że Beat Saber przekroczył 100 milionów dolarów przychodu na platformie Oculus Quest.

W styczniu tego roku, Facebook ogłosił, że ponad 60 tytułów przekroczyło co najmniej 1 milion dolarów przychodu na Quest. Beat Saber był w stanie osiągnąć 100 milionów dolarów na Quest zaledwie 10 miesięcy po tym, jak inne aplikacje na platformie dopiero przekroczyły milion dolarów.

W lutym, Facebook ujawnił, że Beat Saber sprzedał 4 miliony kopii na wszystkich platformach. Ujawnił również, że Onward osiągnął 10 milionów dolarów przychodów na Quest, podczas gdy Population: One osiągnęło 10 milionów dolarów w Oculus Store (Quest i Rift). W lipcu 2020 roku, Virtual Desktop ogłosiło, że osiągnęło 3 miliony dolarów przychodu na platformie Quest.

Dla porównania, uznany przez krytyków i wieloplatformowy hit The Walking Dead: Saints & Sinners ogłosił w tym tygodniu, że osiągnął 50 milionów dolarów przychodu na wszystkich platformach (Quest, PSVR, PC VR).

GTA SAN ANDREAS W VR

Niezwykle popularny hit Rockstar Games z czasów PS2, Grand Theft Auto: San Andreas, trafi w przyszłości na Oculus Quest 2. Będzie to prawdopodobnie pełna wersja tytułu z otwartym światem. San Andreas to jedna z najlepiej przyjętych gier wszech czasów, dająca graczom swobodę eksploracji ogromnego świata, prowadzenia pojazdów i podejmowania misji z wykorzystaniem różnych broni. Gra jest tradycyjnie rozgrywana w trzeciej osobie, ale prawdopodobnie ten port będzie w pierwszej osobie.

Wygląda na to, że gra będzie w pełni ekskluzywna dla Oculus Quest 2, bez wersji dla PC VR headsets lub oryginalnego Quest.

Aby dowiedzieć się więcej, zobacz streszczenie konferencji przygotowane przez CNET:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.