GoEast
Festiwal Filmów Centralnej i Wschodniej EuropyOd 2018 roku festiwal goEast znajduje się w czołówce projektów VR i 360° z Europy Środkowo-Wschodniej, łącząc artystów i twórców w ramach konkursu Open Frame Award. W 2022 roku ponownie skupia się na projektach typu work-in-progress. Niezależni twórcy VR, studia i filmowcy są zaproszeni do zgłaszania swoich projektów w toku. Trzyosobowe jury zadecyduje o przyznaniu nagrody w wysokości 3500 euro dla najbardziej innowacyjnego projektu. Zgłoszenia można dokonać do 20 lutego 2022 roku.
Pomiędzy wideo 360 i interaktywnymi projektami artystycznymi istniała solidna konkurencja, ale widzimy, że storytelling XR ewoluuje coraz bardziej w stronę gier z fabułą, podczas gdy filmowanie 360 nie wnosi już tak wiele nowych pomysłowych podejść. Można więc powiedzieć, że projekty interaktywne z silną jakością artystyczną i opowiadaniem historii stają się coraz bardziej dominujące. Wciąż jednak można znaleźć dobry film 360 z tradycyjnym podejściem filmowym. Call for Work-In-Progress jest dla nas nowością, więc spodziewamy się projektów z różnych gatunków. Ale jako producent XR wiem, jak ważne może być te 3500 euro, które dajemy jako nagrodę, jako „pierwsze pieniądze”, aby przyciągnąć więcej specjalistów do projektu i rozwinąć prototyp, który może dostać się w orbitę dużych festiwali i konferencji technologicznych. – Georgy Molodtsov, kurator Open Frame VR Lab na festiwalu filmowym goEast.
Od 2018 roku rozpoczęto przyznawanie nagrody Open Frame Award dla XR, do której nominowano kilka polskich projektów – w 2020 roku zwycięzcą został film „Szepty” Jacka Nagłowskiego i Patryka Jordanowicza. W tym roku Open Frame Award skupiła się na pracach work-in-progress w XR. Nominacje zostaną przedstawione szerokiemu gronu ekspertów – przedstawicielom europejskich festiwali filmowych i firm VR. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 3500 euro. Do udziału w konkursie zapraszani są niezależni twórcy, studia i filmowcy z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, a także studenci niemieckich uczelni.
Główna zmiana nastąpiła w 2020 roku, kiedy przenieśliśmy się do VRChat i odtworzyliśmy nasze kultowe miejsce, Teatr Caligari, a także nie byliśmy ograniczeni przez europejski zasięg gości i jury. Mieliśmy Averie Timm z Oculus, Marię Rakusanovą z Viveport i Raindance, a ponieważ był to dopiero początek pandemii, doprowadziło to do ogromnego zainteresowania projektami z Europy Wschodniej, które zazwyczaj nie są tak dobrze reprezentowane na scenie międzynarodowej. Tak więc kontakt z dużymi międzynarodowymi wydarzeniami i wizyty kuratorów dużych festiwali (których gorąco zapraszamy na nasze codzienne spotkania podczas festiwalu) pomagają twórcom mieć znacznie szerszą ekspozycję. – dodaje Georgy Molodtsov.
Georgy radzi, aby na samym początku zbadać czy natura projektu jest bardziej kreatywna/artystyczna niż gra/komercyjna. W zależności od danego przypadku deweloper/twórca może obrać drogę aplikowania na rynki i pitchingi, takie jak Venice Gap Financing, New Images XR Co-production Market, VR Days, Geneva Co-production cruise i wiele innych. Umożliwi to zarówno ekspozycję, jak i zbudowanie sieci kontaktów, które mogłyby doprowadzić do koprodukcji z dostępem do międzynarodowego finansowania.
Obecność polskich twórców na międzynarodowej scenie jest dość duża, a projekty są dość dobrze znane – wybierane na Wenecję, Sundance i inne prestiżowe festiwale filmowe. Zatem do dzieła i zapraszamy do zgłaszania się ze swoimi propozycjami na tegoroczną edycję festiwalu. Więcej szczegółów na temat zgłoszeń i przebiegu wydarzenia znajdziesz na stronie festiwalu.