ADOBE MEDIUM
ZMIENIA SIĘ W SUBSTANCE 3D MODELERW 2019 roku Adobe przejęło opiekę nad narzędziem do rzeźbienia Oculus Medium, aby następnie udostępnić ją bezpłatnie wszystkim użytkownikom. Firma właśnie uruchomiła nowy zestaw narzędzi „Substance 3D”, a Medium ewoluuje, by stać się Substance 3D Modeler.
Oculus Medium rozpoczął rozwój w 2014 roku jako wewnętrzna prezentacja potencjału śledzonych pozycyjnie kontrolerów. Kontrolery Oculus Touch były pokazywane na dziesiątkach targów i konferencji w 2015 i 2016 roku, właśnie na przykładzie wersji demonstracyjnej Medium. Kiedy kontrolery dotykowe zostały ostatecznie wydane w grudniu 2016 r., Medium było jednym z tytułów w pakiecie. Właściciele HTC Vive mogli go kupić za 30$ i uruchomić za pomocą narzędzia ReVive.
My sculpt test for @OculusMedium, the first one (2.5 yrs ago), and the most recent one. We release on Tuesday with the Touch controllers!!! pic.twitter.com/CIAsN6Hdh9
— Lydia Choy (@choy) December 5, 2016
Medium było zawsze przedstawiane jako narzędzie dla profesjonalistów, a zespół jasno dał do zrozumienia, że nie obniży wersji oprogramowania, aby działało na Oculus Quest — zamiast tego został dołączony za darmo do Rift S.
W grudniu 2019 r. Adobe ogłosiło przejęcie Medium i dużej części zespołu stojącego za projektem. Dziewięć miesięcy później Adobe zmieniła nazwę oprogramowania na „Adobe Medium” i udostępniła je wszystkim bezpłatnie. Teraz firma planuje stworzyć rozwiniętą wizję Medium jako „Substance 3D Modeler” – rozpoczyna się prywatna beta. W przeciwieństwie do Medium Substance 3D Modeler obsługuje również interakcje inne niż VR:
„Modeler wykorzystuje interfejs VR do odtworzenia naturalnego, organicznego uczucia rzeźbienia rękami w glinie i umożliwia interakcję z modelem na pulpicie, dzięki czemu można wykorzystać precyzję sterowania myszą i tabletem”.
Substance 3D Modeler musi trochę poczekać, zanim zostanie wprowadzony na rynek. Już dziś mamy jednak możliwość wypróbowania kolekcji Substance 3D składającej się z czterech narzędzi:
Substance 3D Sampler umożliwia tworzenie materiałów z rzeczywistych obiektów lub łączenie istniejących materiałów z biblioteki Adobe.
Substance 3D Designer umożliwia tworzenie dynamicznych tekstur i materiałów za pomocą wykresów.
Substance 3D Painter służy do nakładania tekstur i materiałów na modele 3D.
Substance 3D Stager umożliwia pozycjonowanie modeli w scenie, stosowanie realistycznego oświetlenia i renderowanie obrazów z utworzonej sceny. Zastępuje Adobe Dimension.
Firma Adobe przejęła Allegorithmic w grudniu 2019 r., w tym jej IP i zespół. Substance 3D Designer i Substance 3D Painter bazują na produktach Allegorithmic o podobnych nazwach.
Adobe twierdzi, że narzędzia Allegorithmic były używane w ogromnej większości tytułów gier AAA, w tym Half Life Alyx i Microsoft Flight Simulator.
Nie ma jeszcze ogłoszonej ceny za Substance 3D Modeler, biorąc pod uwagę, że oprogramowanie jest wciąż w fazie testów beta. Reszta kolekcji Substance 3D kosztuje 39,99$ miesięcznie w momencie pisania tego tekstu.
„3D to nowa generacja kreatywności” — powiedział w przygotowanym oświadczeniu Scott Belsky, dyrektor ds. produktów, wiceprezes wykonawczy Creative Cloud.