PODSTAWY #2 – Wybór i zakup gogli VR

PODSTAWY #2 – Wybór i zakup gogli VR.

Kontynuując poprzedni poradnik dotyczący niezbędnych rzeczy do wejścia w wirtualną rzeczywistość rozwiążę niestety bardzo częsty i popularny błąd popełniany przez osoby, które dopiero zaczynają swoje obcowanie z VR. Wydawać by się mogło, że skoro potrzebujemy gogli VR to najlepiej iść do sklepu i sobie jakieś nabyć albo zamówić je na znanym portalu aukcyjnym, tylko problem całego rynku VR jest taki, że technologia jest na tyle nowa, iż sami nawet sprzedawcy nie wiedzą często co sprzedają a my jako kupujący nie wiemy co chcemy kupić. Dokładnie w ten sposób możesz nabyć gogle, który sprzedający będzie gorąco polecał popierając się sprzedanymi sztukami, a Ty zrazisz się wirtualnej rzeczywistości, bo kupisz coś, co nie spełni Twoich oczekiwań. Więc co musisz wiedzieć aby nie kupić bubla? Zapraszam do lektury.

1. Pierwsza sprawa – czym kierować się przy zakupie gogli VR?

Gogle VR podzieliłbym zależnie od zastosowań: na gogle do grania i gogle do filmów. Dlaczego tak?
Najważniejsza rzecz, którą różnią się od siebie wszystkie gogle jest tzw. FOV (Field of View – Pole widzenia). Z pośród naprawdę sporej ilości gogli oferowanych w sklepach i na aukcjach internetowych udało nam się znaleźć tylko garstkę tych, w których producent lub sprzedawca wspomina cokolwiek na temat kątów widzenia – a w przypadku grania w wirtualnej rzeczywistości ma to bardzo duże znaczenie. Jak kąty widzenia wpływają na grę? Wystarczy zrobić prosty test i założyć sobie na twarz gogle z małym FOV a następnie w tej samej grze użyć gogli z dużym FOV – różnica jest OGROMNA! Im większy mamy kąt widzenia tym bardziej obraz wyświetlany na naszym telefonie w goglach wypełnia nasze pole widzenia. Na rynku kupić można gogle, w których po założeniu widzimy przed sobą po prostu sporych rozmiarów telewizor (tak jak byś siedział przed 50” TV oddalony o metr) ale można też kupić takie, w których widzimy obraz wypełniający nasze pole widzenia w taki sposób, że patrząc gałkami ocznymi w górę oraz dół nie zobaczymy prawie krawędzi.

Skoro producenci nie piszą nic o FOV swoich gogli, w jaki sposób Ty możesz rozpoznać jakie gogle kupić aby miały duży FOV? Jest to bardzo proste i wrócić musimy do szkoły aby przypomnieć sobie lekcje z optyki

Generalnie założenie jest takie, że im bliżej oko jest soczewki oraz im bliżej soczewki jest telefon, tym mamy większy FOV. To proste, jak przełożyć to na kupno gogli VR abyśmy się nie rozczarowali po zakupie? Bardzo prosto, odrobiliśmy przecież zadanie domowe z optyki więc wiemy jakich gogli szukamy. Otóż jak najbardziej płaskich, wszelkie konstrukcje, które odstają mocno od twarzy na 95% posiadały będą FOV w granicach 40-50 stopni co pozwoli wygodnie oglądać filmy 3D ale nigdy nie da nam efektu zanurzenia się w tym co widzimy na ekranie. Oto proste porównanie dwóch produktów, z którymi miałem do czynienia i na których nauczyłem się tych podstaw o których przeczytałeś do tej pory.

Odległość między telefonem a soczewkami widać już na pierwszy rzut oka. Po lewej moje pierwsze gogle vr sprowadzone z Chin, po prawej Weebo 3D 2.0, które posiadam aktualnie.
Przy różnicy ogniskowej w postaci około 1,5CM lub 2CM (ciężko określić) FOV zmienia się jak na obrazie poniżej (narysowane w oparciu o własne odczucia – bez pomiarów).

Ciężko jest odczucia przenieść na portal internetowy, ale jedno w stu procentach mogę powiedzieć: FOV jest bardzo ważny w grach, ponieważ daje Tobie odczucie bycia w świecie, który wyświetla Twój telefon. Zmienia się też sposób śledzenia ruchów głowy, krótsze i lżejsze gogle to możliwość szybkiego obracania głową w różnych kierunkach. Niestety przy moich pierwszych goglach takie ruchy powodowały, że po pierwsze gogle poruszały się na boki a po drugie telefon często odczepiał się z systemu przyssawek (akurat w tych goglach tak telefon się trzyma w jednej pozycji). Ważny jest też aspekt doboru gogli do rozdzielczości Twojego telefonu. W goglach na przykład Weebo, gdzie FOV jest niesamowity nawet przy rozdzielczości Full HD widać przy skupieniu się na ekranie szczeliny między pikselami, a przy HD 720p szczeliny są widoczne cały czas. Dopiero ekan galaxy s6 dał mi krystalicznie czysty obraz. Wniosek jest taki, że jeżeli nie masz Full HD w telefonie, warto wziać coś z minimalnie mniejszym FOV. Jeżeli masz Full HD to wzięcie gogli z małym FOV nadaje się tylko do oglądania filmów bo granie na takich goglach nie poddaje nas pełnej imersji z światem gry.

Zapytasz pewnie czemu nie ma w poradniku ani słowa o konkretnych polecanych modelach gogli? Po pierwsze nie można polecić czegoś, z czego się nie korzystało – dlatego powstał dział na portalu SPRZĘT VR, w którym mamy kategorię poświeconą goglom VR. Umieszczał będę tam wszystkie recenzje gogli testowanych przeze mnie (ważne jest by jedna osoba testowała gogle aby mieć punk odniesienia).

Na tą chwilę planując zakup gogli zapraszam na forum dyskusyjne lub po prostu do skorzystania z wszystkich powyższych porad. A jeszcze przed zakupem gogli, możesz sprawdzić jak sprawdzi się łączność między Twoim komputerem a telefonem czytając poradnik #3. Zapraszam!

Poradnik napisał: Łukasz Nadolny (LookeyyPL)