26 stycznia w Warszawie odbędzie się już IX edycja kursu Cinematic VR Crash Course. Odbywający się cyklicznie od prawie 2 lat jedyny taki w Polsce kurs w oparciu o praktyczne i teoretyczne zastosowanie, przedstawia podstawową wiedzę z obszaru cinematic VR: technologię i sprzęt, użycie dźwięku i konstruowanie przestrzeni, możliwości pre- i postprodukcyjne, montaż, schematy i narzędzia narracyjne, rolę i doświadczenie odbiorcy: obecność, immersję, taktylność, interakcję, emocjonalne zaangażowanie.

Miałem okazję brać udział w poprzedniej edycji i zauważyłem, że uczestnikami są ludzie z całej Polski pochodzący z różnych środowisk zarówno absolwenci i studenci kierunków filmowych jak i graficy, naukowcy czy przedsiębiorcy. Dzięki szerokiemu polu do dyskusji jaką dają organizatorzy jest możliwość poznania opinii i doświadczeń na temat VR z tak wielu stron.

Wielkim plusem tego kursu jest aktualna wiedza i doświadczenie prowadzących. Prezentacja jest aktualizowana o najnowsze informacje ze sceny VR, a organizatorzy śledzą plany największych producentów sprzętu i oprogramowania by dzielić się perspektywami i szansami rynku VR. Tego typu informacje ciężko znaleźć w kursach internetowych, które opisują stare i niesprawdzone metody.

Po ukończeniu kursu możliwy jest dostęp do grupy na Facebook’u, do której należą uczestnicy poprzednich kursów oraz organizatorzy, co pomaga w dalszym rozwoju i wymianie doświadczeń na temat VR.

Dzień później, czyli 27 stycznia odbędzie się bardziej zaawansowany kurs Cinematic VR PRO, który adresowany jest do osób zamierzającą lub już zajmujących się tworzeniem doświadczeń cinematic VR. Więcej informacji pod tym linkiem.

Program

  1. Wprowadzenie: doświadczamy/oglądamy filmy VR: 40 minut.
  2. Co to jest cinematic VR?
    1. gdzie jesteśmy z kontentem cinematic VR?
    2. technologia, postęp, ograniczenia.
  3. Charakterystyka obrazu cinematic VR.
    1. status ontologiczny: realizm vs Virtual Reality.
    2. konstrukcja, manipulacja i zarządzanie przestrzenią – teoria.
  4. Rola i charakterystyka dźwięku: technologia, lokalizacja, przestrzenność, obecność, immersja.
  5. Ucieleśnienie i kontent VR.
  6. Modele iluzji i VR.
    1. VR i sny
  7. Rola widza/odbiorcy.
    1. obecność i immersja
    2. spektrum obecności
  8. Jak konstruować narracje i storytelling VR
    1. synchronizacja doświadczeń taktaudiowizualnych
    2. pytania, które pozostają bez odpowiedzi:
      1. konstrukcje narracyjne
      2. uniesienia emocjonalne
      3. napięcie
      4. długosć
      5. katharsis
    3. sukcesy i porażki – przykłady.
  9. Etyczne i społeczne konsekwencje rozwoju technologii VR.
  10. Konstruowanie przestrzeni 360.

W TRAKCIE KURSU DOWIESZ SIĘ O:

  • historycznym rozwoju cinematic VR
  • nowościach w technologii VR
  • statusie ontologicznym obrazu cinematic VR
  • kwestiach etyczno-społecznych związanych z rozwojem technologii VR
  • różnicach pomiędzy filmami: 360, VR i cinematic VR
  • głównych koncepcjach cinematic VR
  • o doświadczeniach widza/odbiorcy
  • o procesie produkcyjnym cinematic VR
  • jak tworzyć spójne doświadczenia taktaudiowizualne
  • konstruowaniu ujęć 360

TEAM

Jacek Nagłowski
Producent i reżyser filmowy, członek Polskiej Akademii Filmowej. Współzałożyciel firmy Centrala (2004) zajmującej się produkcją filmów dokumentalnych i fabularnych. W 2016 roku zdjęcia do realizowanego przez niego klipu Tiger in a Cocoon (reżyser, montażysta, producent) były jednymi z pierwszych przedsięwzięć cinematic VR w Europie. Prowadzi pierwsze w Polsce zajęcia z filmu sferycznego i VR dla studentów Łódzkiej Szkoły Filmowej. Od 2016 roku organizuje jeden z największych w Europie przeglądów filmów i sztuki wirtualnej rzeczywistości ‘Czasoprzestrzenie’, których zadaniem jest promocja VR jako dziedziny artystycznej.

Pola Borkiewicz
Artystka interdyscyplinarna, badaczka, projektantka, reżyserka, kognitywistka, autorka tekstów. Doktorantka w Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie prowadzi badania nad zagadnieniem Cinematic VR (Nowy paradygmat narracji sferycznego filmu 3D VR. Badanie immersji i poczucia obecności w filmowym doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości). Pracuje nad monografią dotyczącą Graficznego Systemu Zapisu Języka Filmowego, czyli Sign System of Audiovisual Language (SSOAV) i komponentów potencjalnych rzeczywistości (xReality). Publikuje w zakresie języka narracji cinematic VR oraz bioetycznych konsekwencji rozwoju środowisk wirtualnych (AR/VR/MR).

Grzegorz Pamrów
Doktorant. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Sztuki i Filmoznawstwa na Uniwersytecie w Sydney, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i SWPS (studia lingwistyczne). Brał udział w licznych kursach organizowanych przez Universal Pictures (Australia), następnie współpracownik Universal Pictures. Był zastępcą kierownika Laboratorium Filmowego SWPS. Zainteresowania: estetyka języka filmowego, percepcja dźwięku i obrazu filmowego, scenariopisarstwo, montaż, VR.

DODATKOWE MATERIAŁY

Link do wywiadu z twórcami kursu na portalu film.org.pl

Podcast z twórcami kursu w radiu TOK

WIĘCEJ INFORMACJI – MIEJSCE, ZAPISY

26.01.2019 09:00-17:30 przerwa lunchowa: 13-13:45

Warszawa Krakowskie Przedmieście 5 (ASP, Budynek Wydziału Grafiki, sala kinowa) sala 4. Na portierni wszystko wytłumaczą.

Cena 399 zł
20% zniżki dla studentów Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa – wszystkie wydziały)
10% zniżki dla studentów innych uczelni
Zakup Cinematic VR Crash Course i PRO i otrzymaj 100zł zniżki.

Zapisy, więcej info:

www.speakersavenue.com
[email protected]
+ 48 606 925 609

Zachęcamy również do kliknięcia „wezmę udział” w wydarzeniu na Facebooku.

Wpis powstał na podstawie informacji na stronie wydarzenia za zgodą organizatorów.