Dwa nowe headsety VR i nowe rozwiązania programowe od HTC Vive

Na targach CES w Las Vegas, HTC zaprezentowało dziś nowy headset VR – Vive Cosmos oraz gogle Vive Pro Eye ze śledzeniem wzroku. Subskrypcja Viveport Infinity ma pozwolić cieszyć się platformą bez ograniczeń dostępu. Natomiast Vive Reality System ma nam dostarczyć we współpracy z Mozillą pierwszą dedykowaną dla Vive’a przeglądarkę VR.

Zaproszenie na konferencję

W poniedziałek po południu na Twiterze oraz Facebooku HTC Vive pojawiła się informacja o konferencji (prasowej), na której to HTC ma „podzielić się z nami kilkoma ekscytującymi ogłoszeniami.” Konferencja zapowiedziana była na godzinę 22.00 czasu polskiego, i od tej godziny wyczekiwaliśmy informacji na Twitterze. Już kilka minut później pojawiły się pierwsze informacje oraz nagranie na transmisji CNET. O przewidywanych prezentacjach na konferencji pisaliśmy już tutaj.

HTC VIVE PRO EYE – nowy headset VR ze śledzeniem wzroku

Jak donoszę relacje, konferencje rozpoczął Dan O’Brien, który ogłosił VIVE PRO EYE, „rewolucję w przestrzeni VR’. HTC VIVE PRO EYE to nowy headset z wbudowanym śledzeniem wzroku. Ma oferować większą dostępność, nowe zorientowane menu nawigacji i usunięcie potrzeby używania kontrolerów. Śledzenie wzroku ma pozwolić biznesowi oraz deweloperom na zebranie większej ilości informacji ze środowisk symulacyjnych i poprawić wykorzystywanie zasobów komputera.

Mamy już informacje, że Vive Pro Eye jest już najprawdopodobniej rozsyłany do deweloperów, konsumenci mogą spodziewać się dostępności jeszcze w 2019 – w drugim kwartale. HTC Vive Pro Eye jest jednak skierowany na rynek przedsiębiorców, gdzie śledzenie wzroku ma przynieść wiele, wspomnianych wyżej, bezpośrednich korzyści jak np. poprawienie wydajności, dostępności i możliwości zbierania informacji. Ma także wspomóc deweloperów w zminimalizowaniu wykorzystania zasobów sprzętowych przy renderowaniu otoczenia VR. Może do tego służyć technologia „paradigms” – o niej jednak nie zostało powiedziane zbyt wiele, została ona tylko, prawdopodobnie skrótowo, wspomniana na Twitterze. Na konferencji wspomniano o „FoV rendering” – czyli renderowaniu obrazu lepszej jakości w miejscu, na które patrzymy.

Major League Baseball (MLB) to doświadczenie VR, w którym wyeliminowano potrzebę użycia tradycyjnych kontrolerów. Zarówno do obsługi menu jak i samej rozgrywki.

HTC Vive Cosmos – headset VR ze śledzeniem inside-out

Drugim zaprezentowanym urządzeniem był Vive Cosmos. Ma on przede wszystkim skupiać się na komforcie, prostocie konfiguracji i używania. Nie będą wymagane stacje bazowe do śledzenia jak w przypadku Vive, co ma pozwolić na maksymalne wykorzystanie przestrzeni użytkowej – niezależnie od miejsca. Zarówno w domu czy w podróży – ma pozwolić na więcej niż tradycyjny komputer gamingowy.

Z pomocą Cosmos, HTC chce na nowo zdefiniować dostępność VR – głównie za sprawą szybkiej i łatwej konfiguracji. System ma także pozwalać na zmianę otoczenia rozgrywki w locie. Vive Cosmos ma być pierwszym headsetem oferującym Vive Reality System. Nowy headset HTC ma trafić do deweloperów na początku 2019 roku, a więcej informacji o dostępności dla użytkowników oraz cenie zostanie ogłoszonych w dalszej części roku.

Aktualizacja #1 (08.01.2019 9:00) : Otrzymaliśmy informację, że więcej dowiemy się po MWC 2019.

Aktualizacja #2 (08.01.2019 17:00) : Vive Cosmos nie będzie jednak samodzielnym headsetem. Więcej w osobnym wpisie.

Vive Reality System – nowy odbiór VR

Origin

Pierwszym z elementów Vive Reality System ma być Origin. Ma to być środowisko, które ukazuje nam się po założeniu gogli. Ma to być miejsce, w którym, podobnie jak w Oculus Home, mamy mieć możliwość spotykania się ze znajomymi i interakcje pomiędzy awatarami. W pierwszej wersji mają znaleźć się również proste narzędzia jak markery, gry (np. szachy).

w materiałach prasowych nie zamieszczono zbyt wiele grafik, udało się jednak przechwycić nieco z transmisji 🙂

Lens

W jasny sposób nie wyjaśniono tego systemu. Domyślać się można, że będzie on do przywołania w dowolnym momencie, aby przejrzeć wiadomości, opcje i inne

Mozilla Reality

Specjalnie na potrzeby środowiska HTC Vive, we współpracy z Mozillą, zostanie stworzona pierwsza dedykowana przeglądarka internetowa VR. O niej więcej można dowiedzieć się w osobnym wpisie tutaj.

Viveport Infinity – mniej ograniczeń w subskrypcji

Od 5 kwietnia abonenci będą mogli korzystać z ponad 500 tytułów z biblioteki Viveport Infinity. Ma to pozwolić zaoszczędzić tysiące złotych, dając jednocześnie możliwość odkrywania nowych treści. Oznacza to, że „ulubione” tytuły (jak np. Torn, którego na PSVR recenzował Michał) nie będą już musiały być usuwane przy chęci przetestowania kolejnych tytułów. Viveport Infinity ma być dostępny również na innych urządzeniach z ekosystemu Wave, czyli np. na Oculus Rift.

Podsumowanie

Wreszcie zaczęło się coś dziać. Co prawda widać, że HTC goni w pewnym względzie Oculusa, zarówno programowo (Origin będzie odpowiadać Riftowemu Home’owi, który dostępny jest już od dłuższego czasu, również na GearVR) jak i sprzętowo (chyba jasno widać podobieństwa w rozwiązaniach zastosowanych przy Oculus Quest i Vive Cosmo). Wreszcie dostaniemy platformę do śledzenia wzroku. Szkoda, że nie ma możliwości dołożenia go do Vive Pro np. w formie nakładki, bo będzie to wymuszało wymianę sprzętu. Być może w najbliższym czasie okaże się, że Vive Pro Eye zaoferuje nam coś więcej niż śledzenie wzroku względem poprzednika. Viveport Infinity to światełko w tunelu dla powszechniejszego korzystania z tej platformy. Nie sprawdziły się jednak nasze domysły odnośnie rękawic haptycznych ‚Vive Gloves”.

Pozostajemy w ciągłym kontakcie z HTC, więc jeśli macie jakiekolwiek pytania w tej kwestii – zapraszamy do pytania na Forum.